2019-05-27

Prestatiemanagement: ons advies

Prestatiemanagement: ons advies
Prestatiemanagement, ook wel bekend als performance management: al de hippe businesspeople hebben er de mond van vol. Maar wat houdt het precies in en is het een must voor je organisatie? Onze PHR-superhelden kennen er alles van.

Bij prestatiemanagement vertrek je vanuit de missie, visie, strategie, doelstellingen van je organisatie. Daarna wordt deze visie vertaald naar alle niveaus van je organisatie en meetbaar gemaakt door rapportages van KPI (kritieke prestatie-indicatoren). Aan de hand van deze informatie onderneem je actie om bij te sturen.

Kort samengevat: met heel het bedrijf naar bepaalde doelen toewerken, het succes meten met rapportages, bijsturen. Naar hartelust te herhalen.

Belangrijk onderscheid om te maken: prestatiemanagement is niet hetzelfde beest als competentiemanagement. Competentiemanagement richt zich op het ontwikkelen van gewenst gedrag om een taak goed uit te kunnen voeren. Prestatiemanagement richt zich op het effectieve handelen en uitvoeren van die acties. Het is dus een schakel verder.

 

 

Hoe werkt het?

 
Uiteraard is het belangrijk voor elke organisatie om de visie ten allen tijde in het achterhoofd te houden: zo werk je altijd richting resultaat en winst.

Actie ondernemen en sturen in de goede richting vormt dan ook de basis van dit type management. Elk doel krijgt ook een ‘stuurman’ of ‘stuurvrouw’ toegewezen, wiens eindverantwoordelijkheid het is om - je raadt het al - te sturen.

De doelen waar naartoe gewerkt wordt, formuleren we vanuit vier categorieën, de zogenaamde resultaatsgebieden: financieel, mensen & processen, innovatie en klant & markt. Deze vier staan idealiter met elkaar in balans. Iedereen met gezond verstand weet dat alles inzetten op financiële doelen bijvoorbeeld nooit the way to go is. Je investeert best in elke categorie. De precieze invulling hangt uiteraard af van de visie van je organisatie.

Prestatiemanagement: het vergt expertise in HR.
​​
Bij voorkeur stel je vier tot zes doelen op organisatieniveau, die je dan over een periode van drie tot vijf jaar probeert te behalen. Deze doelen worden dan vertaald naar kritische succesfactoren (hoe gaan we ze behalen) en prestatie-indicatoren (hoe gieten we het in cijfers). Iedere medewerker op ieder niveau kan (en moet) een bijdrage leveren. Iedereen speelt dus een belangrijke rol bij prestatiemanagement.

Het lijkt dus perfect logisch dat dit een must zou zijn voor je bedrijf. Deze vorm van management heeft inderdaad heel wat goede eigenschappen, maar ook nadelen.
 

 

Voordelen

 
Een voordeel is bijvoorbeeld dat er duidelijke verantwoording en rekenschap afgelegd kan worden aan het bestuur, maar ook aan de medewerkers zelf. Waarom bepaalde zaken prioriteiten zijn en waarom bepaalde keuzes gemaakt worden: het is nu transparanter en duidelijker om te verklaren. Het kan dus ook zeker de communicatie binnen het bedrijf bevorderen.

Iedere medewerker weet bovendien heel goed en duidelijk wat van hem of haar verwacht wordt. Dit zorgt voor meer voldoening, motivatie, een gevoel van bevestiging en een sterk gevoel van betrokkenheid bij de organisatie. Anders komt het voor dat een werknemer bijvoorbeeld zou denken dat zijn of haar bijdrage binnen het bedrijf niet belangrijk is.

Bovendien kunnen problemen of moeilijkheden op vlak van prestaties vliegensvlug opgemerkt en bijgestuurd worden. Een probleem pas opmerken als het al veel te lang aansleept: je herkent de situatie waarschijnlijk wel. Prestatiemanagement zou dan toelaten om korter op de bal te spelen. Zo smoort je bedrijf snel problematiek in de kiem.

Performance management brengt heel wat administratie met zich mee.
 

Nadelen


Die uitgebreidere rapportering brengt natuurlijk ook een grotere administratieve rompslomp met zich mee. Er moet vanalles ingevuld en bijgehouden worden. Wie geen fan is van papierwerk, wil dus misschien wel passen voor prestatiemanagement of een lightversie toepassen. Of één van onze PHR-superhelden inschakelen.

Verder mag je uiteraard ook niet vergeten dat iedere medewerker persoonlijk zijn of haar schouders onder de overkoepelende bedrijfsmissie moet zetten. Er volgt dan ook een uitgebreide rapportage van zijn of haar prestaties. Zo kan een medewerker wel het gevoel krijgen dat er op zijn of haar handen gekeken wordt. Dit kan leiden tot een grotere werkdruk en meer onderlinge concurrentie, zeker indien dit nieuw systeem niet zorgvuldig genoeg aangebracht wordt. Sowieso is niet iedereen gemaakt om op deze manier te werken. Het zou dan een kwestie zijn van de werkwijze toetsen aan je medewerkers en aanvoelen of het werkt, maar vooral voor een groot bedrijf is dit geen sinecure.

 

 

Wij helpen je de knoop door te hakken


Het is dus een beetje afwegen. Sowieso is het een goed idee om op voorhand heel goed na te denken of prestatiemanagement wel een fit is voor jouw organisatie.

Laat ons gerust helpen bij deze beslissing! Wij zetten onze kennis van zaken graag in om je bedrijf te helpen. We zijn niet voor niets superhelden.
 

(Psst! Wist je dit allemaal al? Ben je superstiekem ook een superheld in HR? We zoeken jou!)
 


 

Maak kennis met de superhelden van PHR!


PHR Consulting, opgericht in 2008 door Ilse Pauwels, is een team HR en payroll superhelden met de nodige background in HR Management & Payroll.

Maak kennis met ons team

Contacteer ons


Nood aan een HR of Payroll Superheld in uw organisatie? Contacteer ons dan nu!